افزایش بازدید وب سایت و سئو ـ بخش دوم
افزایش بازدید و کسب رتبه همان جذب مشتری و مخاطب است که شما در فعالیت روزانه شغلی یا دوست یابی خود انجام می دهید اما در اینترنت کلام شما در فضای مجازی بیان شده و در قالب دنیای دیجیتالی کامپیوتر , لذا اگر خواسته ها و تمایلات این مخاطبان را بدانید به سادگی در جذب مخاطب موفق خواهید شد .
اولین کاری که باید انجام داد معرفی وب سایت به موتور های جستجو است . به دلیل بالاترین استفاده کاربران اینترنت از موتور جستجوی گوگل اولین گزینه گوگل است ، سایر موتور های جستجو هم با کمی تفاوت از همین روش استفاده می کنند . ابتدا به آدرس زیر مراجعه کرده و آدرس وب سایت مورد نظر را در محلی که این جستجوگر مشخص کرده وارد می کنیم ، سپس از شما خواسته می شود با آدرس ایمیل گوگل خود وارد شوید ، پس از ورود به شکل خودکار پیامی را دریافت خواهید کرد مبنی بر اینکه عمل ثبت و معرفی انجام شده و پس از 24 ساعت به درخواست شما رسیدگی خواهد شد.
آدرس ثبت و معرفی وب سایت به موتور جستجوی گوگل به زبان فارسی : https://www.google.com/intl/fa/add_url.html
با توجه به اینکه فضای اطلاعات ذخیره شده در موتور های جستجو محدودیت دارند لذا جستجوگر های اینترنت پس از بررسی وب سایت فقط خلاصه ای از وب سایت را ذخیره می کنند ، این اطلاعات دارای چند قسمت مهم است : اول نام سایت ، دوم : تیتر اصلی سایت ، سوم : تیتر نوشته ها ، چهارم : کلمات کلیدی که معمولا در جستجو ها توسط کاربران نوشته می شود ، پنجم : نام و شرح مختصر تصاویر استفاده شده در سایت.
با توجه به نکات فوق تیتر اصلی سایت که معرف نوع فعالیت و محتوا می باشد باید با دقت و توجه به محتوا و اهداف وب سایت در چند کلمه انتخاب شود ، توجه داشته باشید در صورت طولانی بودن کلمات موتور های جستجو به صورت خودکار تعدادی از آنها را حذف خواهد کرد و این ممکن است به ضرر وب سایت تمام شود لذا سعی کنید حداکثر سه یا چهار کلمه بیشتر برای این مورد انتخاب نکنید . تیتر های نوشته ها را هم سعی کنید با کمترین تعداد کلمات استفاده کنید تا موتور های جستجو در این مورد هم خود دست بکار خلاصه سازی نشوند. در مطالب و نوشته ها باید از کلماتی استفاده شود که مرتبط با محتوای سایت باشد و در انتهای نوشته ها و یا بخشی از وب سایت مکانی برای استفاده از کلمات کلیدی است که بیشترین آمار جستجو را دارند و باید این کلمات را هم به بخش کلمات کلیدی اضافه کنید ، برای اینکه متوجه شوید چه کلماتی بیشترین استفاده ، ذخیره و جستجو را داشته کافی است که کلمه مورد نظر را در جستجوگر نوشته و پس از جستجو نتایج را مشاهده کنید که معمولا تعداد یافته ها با درج ارقام قابل مشاهده است پس از جستجوی کلمات متفاوت متوجه می شوید کدام کلمه در ارتباط با نوع محتوای شما مورد توجه کاربران بوده است و با انتخاب کلمات با بالاترین ارقام نتایج مطمئن باشید در هر بار جستجو نام وب سایت شما هم لیست شده و موجب افزایش رتبه سایت در موتور جستجو خواهد شد.
نکته دیگر اینکه برای تصاویر استفاده شده از نام های مرتبط با آن استفاده کنید و شرح مختصری در جمله ای کوتاه در باره تصویر قید کنید ، این قسمت در بخش جستجوی تصاویر موجب در لیست قرار گرفتن سایت خواهد شد.
یک از نکات مهم که نباید از آن غافل شد سرعت لود شدن یا نمایش وب سایت در مرورگرها و نهایتا قابل مشاهده شدن وب سایت توسط کاربر می باشد . برای دست یابی به سرعت بیشتر چند مورد را در نظر داشته باشید ، اول اینکه سروری که وب سایت در آن ذخیره می شود دارای سرعت مطلوب مورد نیاز شما باشد و معمولا شرکت هایی که خدمات میزبانی را انجام می دهند آنرا قید می کنند البته سرعت بیشتر هزینه بیشتر در پی خواهد داشت و باید متناسب با کار و محتوا این مورد را با انتخاب بهترین گزینه مد نظر قرار دهید. دیگر اینکه سعی کنید صفحات وب سایت دارای کمترین حجم باشد خصوصا تصاویر ، به دلیل اینکه حتی اگر سرور میزبان وب سایت پر سرعت باشد به دلیل اینکه بسیاری از کاربران اینترنت برای کم بودن هزینه از خدمات اینترنت پر سرعت استفاده نمی کنند در نتیجه در صورت حجیم بودن صفحات وب ، خصوصا صفحه اول ، موجب کندی یا نمایش ناقص شده و نهایتا کاربر به دلیل کندی نمایش از ادامه مطالعه وب سایت منصرف شده و این در نتایج رتبه تاثیر گذار می باشد ، چرا که یکی از گزینه های افزایش رتبه محاسباتی است که موتور های جستجو انجام می دهند برای بدست آوردن زمان ماندگاری کاربر در وب سایت ، ماندگاری بیشتر کاربر نشان دهنده مفید بودن مطالب نتایج جستجو می باشد و جستجو گرها این گزینه را خیلی مد نظر دارند و در نتایج بعدی جستجو تاثیر گذار است.
برای تست سرعت وب سایت از آدرس : www.gtmetrix.com یا سایت های مشابه می توانید استفاده کنید.
برای مشاهده نتایج نمودارها و گزینه های مورد توجه آماری جستجو گرها هم به آدرس : www.alexa.com مراجعه کنید که با ارائه نمودارهای مختلف مانند تعداد بازدید ها در روز ، زمان ماندگاری کاربران ، مکان های فیزیکی مراجعه کنند گان و... وضعیت رشد رتبه وب سایت را برای شما نمایش خواهد داد.
ادامه دارد....