نشـر دیجیتـال

نشـر دیجیتـال

انرژی دیجیتال

جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ب.ظ

منابع کسب انرژی در زمان حال و با توجه به میزان دانش روز از محیط پیرامون محدودیت داشته و همین موضوع ضرورت مطلق صرفه جویی در منابع را در دستور کار همه جوامع انسانی قرار داده است. تا زمانی که دانش انسانی برای دسترسی به منابع نامحدود انرژی به کفایت نرسد ، وی مجبور است راهکارهای مختلف را برای صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی به کار ببندد ، در غیر اینصورت بدون شک جامعه انسانی با فاجعه کمبود منابع تامین انرژی روبرو شده و حیات افراد بسیاری با خطر نابودی و مرگ روبرو خواهد شد.

اگر بیشترین مصرف انرژی در جابجایی فیزیکی نباشد مسلما یکی از پرمصرف ترین ها در استفاده از منابع می باشد. تصور کنیم اگر هر فردی فقط برای انجام اموری ساده مانند استفاده از خدمات بانکی ، آموزشی ، اداری ، دید و بازدید و... مجبور به طی مسافت چند کیلومتر از محل سکونت خود باشد و برای انجام این امور در ازای هر فرد فقط یک لیتر بنزین مصرف شود ، با محاسبه ساده به ارقام میلیونی خواهیم رسید. مصرف این حجم بالای سوخت در مقیاس جمعیت میلیاردی کره زمین بدون شک علاوه بر خسارات زیست محیطی ، هزینه های گزاف اقتصادی نیز در پی خواهد داشت.

یکی از ابزارهای نوین ساخت بشر ، کامپیوتر ، شبکه ها ، اینترنت و فضای مجازی است. استفاده و رشد این ابزار در هر جامعه ای موجب صرفه جویی بسیار بالایی در مصرف انرژی و به تبع آن کاهش بسیار زیاد هزینه های سرانه مالی برای هر فرد خواهد بود. امروزه استفاده از اینترنت به شکل گسترده و اصولی در جوامع مختلف در کوتاه مدت اثرات خود را در اغلب ابعاد زندگی در جهت کسب آسایش و رفاه همه افراد با صرف کمترین  میزان انرژی نشان داده است . اینترنت به دنیای ابزار و اشیا هم نفوذ کرده که به نام اینترنت اشیا شهرت یافته است. نظارت و کنترل میزان مصرف انرژی اغلب ابزارها مانند اتومبیل ، یخچال ، تلویزیون ، ابزارهای مولد حرارت و برودت و...... نیز عملی شده و رو به گسترش است.

این تحولات به نوعی عامل و اهرمی قوی و تاثیر گذار بر سبک زندگی و ارتباطات انسان با فرهنگ های مختلف نیز شده است . شاید به همین دلیل است که افرادی در همه جوامع بدبینانه و با تردید به این ابزار نوظهور نگاه کرده و آنرا تا حد  زیادی مخرب می دانند . استفاده از اینترنت در همه زمینه ها به دلیل اینکه موجب صرف کمترین میزان انرژی و منابع اقتصادی برای کسب بیشترین حجم نیازهای رفاهی و اجتماعی هر جامعه ای می شود ضرورت است ، استفاده و توسعه آن را به شکل اصولی ، علمی و آگاهانه به همراه دانش کامل در این زمینه ضرورت اجتناب ناپذیر است . هر جند این ابزار نوین مانند اغلب ساخته های دست بشر می تواند زیان هایی هم داشته باشد. اینترنت مانند یک کارد می ماند که اگر دسته آنرا به دست گیریم ابزاری کارآمد و اگر تیغه آن در دستمان باشد بدون شک دچار صدمات جبران ناپذیری خواهیم شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی