نشـر دیجیتـال

نشـر دیجیتـال

کامپیوتر ضرورت است؟

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۲۸ ب.ظ

internet

انسان دارای روحیه رقابت ، مقابله و تعامل با محیط پیرامونش است و این یکی از خصوصیات مهم زندگی هر فرد و جوامع انسانی بوده و هست . زمانی به وقت خواب شبانگاهی برای بچه ها لالایی می خوانند و قصه می گفتند در حالی که امروزه فقط در اجتماعات بسیار کوچک و دور افتاده شاید از این روش استفاده شود ، جوامع کوچک بود و رفع نیازمندی ها در این اجتماعات محدود و صرف انرژی و زمان زیاد مهم تلقی نمی شد ، اما با گذشت زمان و رشد کمی و کیفی جمعیت ،  انسان علاوه بر تغییر سبک زندگی ، نیازهایش هم دچار تحولات اساسی گردید. انسان برای ادامه حیات علاوه بر رقابت های فردی ناچار به رقابت های جمعی و گاه مقابله گروهی به صورت جنگ هم شده است. او هر چه رو به جلو می رفت برای انجام کارها به هزاران دلیل مجبور به سعی در کسب سرعت بیشتر و زمان کوتاه تر می شد . برای رسیدن به این مقصود انواع و اقسام ماشین آلات را طراحی و ابداع کرد و به خدمت گرفت . با اختراعات متفاوت به موازات آن گستره دیدگاهش نسبت به محیط پیرامون وسعت یافته و گسترده تر می شد . با افزایش علم و دانش در باره جهان پیرامونش به مرور متوجه محدویت منابع تامین انرژی برای انجام و به ثمر رساندن خواسته ها و آرزوهایش در کره خاکی شد. لذا در مرحله ای دیگر از این رشد علاوه بر سعی در کسب سرعت بیشتر در همان راستا تلاش در صرف کمترین انرژی را برای رسیدن به اهداف مد نظر قرار داد و به کلامی دیگر در مکان فعلی زندگیش به دلیل محدودیت منابع انرژی راهی غیر از انتخاب این رویه و سبک زندگی و کار نداشته و ندارد.

ابزار آلات مکانیکی ساده هر روز پیچیده تر و سریع تر شدند با پیشرفت دانش علوم  مختلف هر یک به نوعی زندگی او را تحت تاثیر قرار دادند. کشف الکتریسیته و تولید برق ، تبدیل انواع انرژی ها به هم و.... ، ورود دانش الکترونیک به زندگی علاوه بر ابداع ابزار جدید مانند تلفن ، فرستنده و گیرنده ها ، رادیو ، تلویزیون و..... بسیاری از ابداعات بشر را نیز تحت تاثیر قرار داد ، مانند انواع ماشین های خودکار ، اتومبیل ، هواپیما ، سفینه های فضایی و..... این رشته جدید با جایگزینی ترانزیستور به جای لامپ های خلاء الکترونی موجب کوچکی حجم ، مصرف بسیار کمتر انرژی و سرعت بیشتر در خیلی از کارها شد ، سپس با طراحی مجموعه همین ترانزیستورها مدارهای مجتمع را ساخت و در زمان حال با ساخت مدارهای مجتمع  حاوی میلیون ها ترانزیستور و استفاده از همین ترازیستورها  به عنوان سویچ های روش و خاموش با سرعت بسیار بالا توانسته پردازنده های متنوع با کاربردهای متفاوت را ابداع و تولید کند.

همه این تلاش ها در یک سمت جهت دارند ، سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر ، گزینه ای که در روزگار فعلی و آینده بسیار مورد نیاز هست و خواهد بود. کامپیوتر به عنوان جدیدترین ساخته دست بشر با کمترین مصرف انرژی و بالاترین سرعت بسیاری از نیازهای زندگی ما را برآورده و برطرف می کند. مشخص ترین این موارد انجام امور مالی و بانکی ، آموزش و انجام آزمایشات در فضای شبیه سازی شده و منطبق بر واقعیات ، کنترل کارخانه های بسیار بزرگ تولیدی ، اداره و کنترل راکتورهای هسته ای تولید برق ، ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات در فضایی بسیار کوچک با عمر و دوام زیاد ، استفاده از پردازنده های کامپیوتر به عنوان مغز و کنترل کننده ربات ها ، برقراری انواع ارتباطات با کمترین انرژی و کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت ، و......

به توجه به مطلب بسیار مختصری که در خطوط بالا نوشته شده در زمان فعلی و آینده وجود کامپیوتر در زندگی فرد و جوامع مختلف انسانی یک ضرورت است که نه می شود و نه می توان آن را نادیده گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی